Brief Selma Mulder over leerlingenwerving geplaatst in NRC

In NRC Weekblad stond een artikel over leerlingenwerving. Daarin werd In Essenza genoemd. Met een ingezonden brief heeft Selma Mulder, directeur van In Essenza, op het artikel gereageerd. Haar brief is - iets ingekort - geplaatst in NRC Weekblad.

Ingezonden brief over leerlingenwerving

Het is inderdaad een bijzonder verschijnsel: scholen die elkaar beconcurreren in hun strijd om de leerling. Jaco Alberts laat met een paar extreme voorbeelden zien waar dit toe kan leiden. Maar wat jammer dat hij in zijn artikel in het NRC Weekblad van 5 februari alle wervingscampagnes op één hoop veegt. En nog erger: hij stelt dat er eigenlijk niets boven een ‘sympathiek ouderwets aandoende Open Dag’ gaat, met lokalen waar landenvlaggen zijn opgehangen en bezoekers in lesboeken kunnen bladeren. Alsof groep 8-leerlingen en hun ouders daarmee een goed beeld van het karakter van een school krijgen! Dáár gaat het namelijk om en het is helemaal niet zo eenvoudig om dat beeld te laten ontstaan. De doelgroep moet je ook nog eerst over de vloer weten te krijgen. Daar is heel andere expertise voor nodig dan waarover docenten en schoolleiders beschikken, dus verstandig dat scholen zich door gespecialiseerde adviseurs laten begeleiden. Een hoofdstuk apart vormen de imago-campagnes. Je kunt als school vrij gemakkelijk een slecht imago krijgen op basis van vooroordelen (zwarte scholen) of door een paar incidenten. Dat is slecht voor het zelfbeeld van de leerlingen die erop zitten en ontmoedigend voor de docenten die er – vaak met veel inzet – lesgeven. Het is bovendien triest voor de groep 8-leerlingen voor wie het de ideale school is, maar die hem vanwege het imago links laten liggen. Het is toch een goede zaak als zo’n school campagne voert om de beeldvorming positief te beïnvloeden? Blijft een feit dat het karakter van campagnes passend moet zijn en de kosten binnen de perken moeten blijven. Wat dat betreft heeft de heer Alberts een punt.

Selma Mulder,
directeur van communicatieadviesbureau
In Essenza

◄ Terug naar home

Meer NRC?