Scholen en communicatie

Recht op het doel af

De communicatie van scholen met de buiten­wereld; dat is waar wij verstand van hebben. Ons doel? Zorgen dat scholen:
• (weer) een goede naam krijgen;
• op een effectieve en eigentijdse manier
   extern communiceren;
• het optimale aantal leerlingen binnen halen.

Adviseren, creëren en implementeren

We zijn dus gespecialiseerd qua doelgroep en doelstelling. Maar we zijn juist veelzijdig als het gaat om wát we doen om dat doel te bereiken: we onderzoeken, ontwikkelen, ontwerpen, advi­seren en trainen. Daarbij variëren de onder­werpen van imago tot logo en van wervings­campagnes tot de Open Dag.

Tien soorten opdrachten

Als we kijken naar de praktijk, vallen de opdracht­en in te delen in tien soorten.

1. Onderzoek ons imago en maak een verbeterplan


2. Adviseer over onze externe communicatie


3. Ontwerp een logo en een huisstijl


4. Realiseer een campagne waar­door we meer leerlingen krijgen


5. Creëer wervingsmateriaal


6. Verbeter ons voorlichtings­materiaal


7. Genereer publiciteit voor onze school


8. Adviseer over de opzet van onze voorlichtingsavonden en Open Dagen


9. Geef een workshop


10. Help! Er doet zich een crisissituatie voor


Publicaties



De Volkskrant: Een beetje school doet aan marketing
Een bureau met een visie op het fenomeen ‘Open Dagen’: daar ging de redactie van de Volkskrant naar op zoek. Ze kwamen uit bij In Essenza. Artikel lezen >>

Het Onderwijsblad: Beeldvorming en marktaandeel
Lees het artikel ‘Imagebuilding, beeldvorming en marktaandeel’ in het Onderwijsblad van de AOb, waarvoor Selma Mulder, communicatie­adviseur van In Essenza, is geïnterviewd. Artikel lezen >>

NRC: Brief Selma Mulder over leerlingenwerving
In NRC Weekblad stond een artikel over leerlingenwerving. Daarin werd In Essenza genoemd. Met een ingezonden brief heeft Selma Mulder, communicatieadviseur van In Essenza, hierop gereageerd. Artikel lezen >>

Gastspreker op studiedag

Op 6 oktober vond in Utrecht de studiedag 'Meer leerlingen met effectieve marketing' plaats.

De studiedag werd georganiseerd door Facta en was bedoeld schooleiders en teamleiders in het voortgezet onderwijs. Selma Mulder was een van de gastsprekers.



Uit het programmaboekje: ‘U krijgt als school maar een paar kansen om uzelf goed te laten zien. De Open Dag is een van die kansen en een heel belangrijke! Hoe organiseert u zo’ n goede Open Dag dat de leerling uw school kiest?’

Zij die de interactieve presentatie van Selma Mulder hebben bijgewoond, weten nu het antwoord op deze vraag. Heeft u de presentatie gemist? Download hier de PowerPoint.