Kansen & zekerheden

De aanleiding

Het Oosterlicht College is klant bij In Essenza sinds het najaar van 2014. Kort daarna is de locatie Nieuwe­gein gestart met een aparte atheneumopleiding. Daarvoor wilde de school publiciteit genereren. Dat was de aan­lei­ding om In Essenza te benaderen. Het klikte en we mochten meteen aan de slag.

Daar staat deze school voor!

We zijn op zoek gegaan naar ‘het verhaal van het Oosterlicht’. Wat biedt deze school? Wat betekent dat voor (potentiële) leerlingen? Hoe past het aan­bod van de aparte atheneum-opleiding daar­binnen? En ook: hoe vat je het verhaal samen in één zin?

Een slogan als kapstok

Die zin hebben we kunnen bedenken: ‘Kansen & zekerheden. Dat is het Oosterlicht.’ De slogan fungeert als kapstok voor presentaties: een groot aantal kenmerken van de school kan eraan worden opgehangen. Het is bovendien de vaste pay off geworden, die we als stempel hebben vormgegeven en die op alle uitingen terugkomt.

Wervingsmapje

We maakten voor beide locaties – Vianen en Nieuwegein – een leaflet met het verhaal van ‘meer kansen, meer zekerheden’, een doorstroomschema en interviews met tevreden ouders en leerlingen. Bovendien hebben we het PR-team van de school overtuigd om hun huidige wervingskrantje te vervangen. We deden drie voorstellen. Dat was nog moeilijk kiezen! Ze kozen voor een uitvouwbaar mapje met een foto en korte statements van het brugklas-welkom-team en een inlay voor ouders van de groep 8-leerlingen.

Professionele aanpak van de leerlingenwerving

Ondertussen lanceerden we een aantal andere ideeën, waarvan we overtuigd zijn dat het de school aan meer leerlingen zal helpen. Sticker­vellen om groep 8-leerlingen te herinneren aan wervingsactiviteiten bijvoorbeeld. Een training ‘Effectief werven’ voor locatiedirecteuren en afdelingsleiders. En het meest spectaculair: een aantal informatieve en tegelijk attractieve video’s. Het zijn allemaal opdrachten geworden.

Superleuke filmpjes

Ons idee: we selecteren per locatie de zes belangrijkste sellingpoints (wij spreken trouwens liever over buyingpoints, dus vanuit a.s. brug­klassers en hun ouders geredeneerd). Per buyingpoint maken we een mini-filmpje en een foto. Van de foto’s maken we een por­tretten­galerij die de school op zijn website kan plaatsen. Bezoekers kunnen op de foto’s klikken en daarmee de filmpjes afspelen.

Zo doen we dat

Per locatie is er een werkgroep gevormd waarin de schoolleiders, leraren, ondersteunend per­soneel en leerlingen (!) zaten. Met hen hebben we de scripts geschreven voor de video’s. Daarna hebben zij de opnamedag voorbereid (hulde voor hoe zij dat gedaan hebben!). Vervolgens hebben we in één dag per locatie de zes filmpjes op­genomen. Het resultaat? Klik op (een van) de foto’s hiernaast en kijk zelf!

PR? Daar zorgen de leerlingen voor!

Wat je niet kunt zien (hoewel...?) is hoeveel plezier de leerlingen en medewerkers aan het filmen hebben beleefd, niet in het minst de ‘acteurs’! Niet voor niks laten we trouwens zoveel mogelijk leerlingen meedoen: die gaan de video’s geheid bekijken, erover praten etc. Over sneeuw­bal­effect gesproken...

Bekijk de voorlichtingsfilmpjes van locatie Nieuwegein!







Wil je de filmpjes van locatie Vianen zien? Kijk dan op de website van het Oosterlicht College, locatie Vianen.

Downloads

De leaflet voor ouders inkijken? Dat kan! Download 'm hier.

Bezoek de website van het Oosterlicht College ►