Leg de ambassadeurs van uw school in de watten!

De meeste scholen steken veel energie in het werven en verwelkomen van nieuwe leerlingen. De brugklassers hebben een kennis­makings­middag gehad, de ouders een voorlichtingsavond en aan de start van het schooljaar gaan de nieuwe leerlingen op kamp. Een superfijn welkom! Maar waarom zou u de huidige en oud-leerlingen niet éven enthousiast in de watten leggen? Tenslotte zijn dit belangrijke ambassadeurs die uw school in een (extra) positief daglicht kunnen zetten. Ook ouders zullen de positieve ervaringen van hun kind graag delen.

Geslaagd! En dan?

Geslaagde leerlingen zijn het ‘eindproduct’ en daarmee bij uitstek ambassadeurs van uw school. Zij hebben hun diploma op zak en zijn klaar om de wijde wereld in te trekken. Regelmatig zullen zij de vraag krijgen: ‘Waar heb jij op school gezeten?’. Na het noemen van de naam van de school, zullen zij erbij vertellen hoe ze hun schooltijd hebben ervaren. U hoopt natuurlijk op een ‘Ik heb hier een superfijne tijd gehad en veel geleerd’. Het is te laat om die schoolervaring nog te beïnvloeden, maar u kunt deze oud-leerlingen wel een positief afscheid geven. Een directeur van een (kleine) school voor wie wij werken, is persoonlijk bij alle geslaagden langs gegaan met een roos. Een mooi gebaar! Een andere school gaf alle geslaagden een gefeliciteerd-vlag met het logo van de school erop. Slimme promotie. Zo zijn er genoeg sympathieke acties te bedenken om uw geslaagden in het zonnetje te zetten. De diploma-uitreiking komt eraan; een moment bij uitstek om een blijvende herinnering te creëren!

Contact met oud-leerlingen

Wat gebeurt er nadat leerlingen van school zijn gegaan? Hoeveel scholen onderhouden het contact met hen en weten wat er van hun leerlingen terechtkomt? Universiteiten houden vaak intensief contact met hun alumni. Waarom doen middelbare scholen dat zelden of nooit? Ik weet nog dat ik op een reünie van mijn middel­bare school kwam en mijn leraar Nederlands naar mij toe kwam. ‘Ik hoorde dat jij Nederlands bent gaan studeren. Hoe bevalt het?’, vroeg hij. Dat was ongeveer drie jaar na dato. Ergens vond ik het jammer dat hij niet eerder contact had gezocht. Dat had pas van interesse getuigd! Ik begrijp dat ik geen beroemde actrice of sporter ben geworden met wie de school graag gepronkt had, maar als oud-leerling is het toch leuk om nog eens contact te hebben. Al is het alleen maar om toe te geven aan je leraar wat je als puber nooit zou zeggen: ‘Ik heb veel van u geleerd!’. Bedenk als school dus eens welke middelen u kunt inzetten om het contact warm te houden met deze ambassadeurs. Of zet uw oud-leerlingen in bij uw promotie in een leuk (digitaal) magazine of aanstekelijke video.

Momenten vieren met leerlingen

Nog belangrijker is het contact met alle huidige leerlingen en hun ouders. Gedurende het jaar zijn er genoeg contactmomenten. Dit zijn vaak formele gesprekken, e-mails en nieuwsbrieven. Zorg er sowieso voor dat deze communicatie dezelfde uitstraling heeft en dat u het verhaal van de school hierin consequent uitdraagt. Om het positieve gevoel bij de school te versterken, kunt u proberen om informele contactmomenten te creëren of benutten. Stuur bijvoorbeeld een felicitatiekaart aan een leerling die een excellente prestatie heeft geleverd. Deel appels uit bij een sportprestatie of een zomerse gadget op de laatste schooldag. Het kan iets simpels zijn en toch grote impact hebben. Zeker als de leerlingen de sympathieke actie van de school op sociale media delen. Vier als er iets te vieren valt!

Fijne vakantie gehad? Welkom terug!

De start van een nieuw schooljaar is bij uitstek een moment om alle leerlingen een hart onder de riem te steken: we gaan er weer tegenaan! Leuk idee toch, om een week voordat de school begint een ansichtkaart naar alle leerlingen sturen met ‘Heb je een fijne vakantie gehad? Tot snel!’? Uiteraard kunt u dit combineren met praktische informatie; stuur vooral het linkje mee naar de online schoolgids. Veel scholen beginnen met een centrale aftrap in de aula. Leuk om het welkomst­woord van de directeur dan te onder­steunen met een yell van een paar cheerleaders of een vet filmpje. Doe in ieder geval iets opvallends en start het nieuwe schooljaar sympathiek. Zeker weten dat de leerlingen als waardige ambassadeurs enthousiast zullen rondbazuinen: ‘Wat zit ik toch op een geweldige school!’.

Door: Connie van Rossum

◄ Terug naar het overzicht



Vier als er iets te vieren valt! Een simpele actie kan grote impact hebben.

Lees ook onze andere artikelen:

Elke school verdient een communicatieprofessional
Waar ik me als communicatieadviseur over verbaas, is dat communicatie bij scholen vaak een taak is voor ‘erbij’. Een schoolleider, directiesecretaresse ... Lees artikel >>
Tags: #professional #communicatiestrategie #consistentie


Zet in op de juiste match
De uitslagen van de Centrale Eindtoets van groep 8 zijn bekend. De laatste leerlingen die op een hoger advies uitgekomen zijn, worden nu ... Lees artikel >>
Tags: #profilering #goede-instroom-goede-uitstroom


Hoe verkoop je je school?
‘Er zijn hier in de buurt geen slechte scholen. Wat dat betreft maakt het niet uit welke school u kiest. Het gaat erom waar uw zoon of dochter zich prettig voelt.’ Je ... Lees artikel >>
Tags: #profilering #doelgroep #concurrentie


Huh? Waarom is het hier zo donker?
x

In Essenza is al een tijdje onderdeel van Tigges.
We zien je graag op onze website.

NAAR TIGGES.NL

Toch liever de oude In Essenza site bezoeken?
Klik dan hier.