Elke school verdient een communicatieprofessional

Waar ik me als communicatieadviseur over verbaas, is dat communicatie bij scholen vaak een taak is voor ‘erbij’. Een schoolleider, directiesecretaresse of docent die in een PR-commissie zit en ook enkele communicatietaken uitvoert. Waarom neemt de directie geen communicatiemedewerker in dienst? Wat maakt een school zo anders dan andere organisaties die meestal wel een communicatieafdeling hebben? Zien scholen de toegevoegde waarde van communicatie niet?

Communicatiekunde

Jaren geleden heb ik communicatiekunde gestudeerd. Mijn diploma bevestigde dat ik een echt vak heb geleerd. Het feit dat de meeste organisaties communicatie als apart werkveld zien, versterkte dat beeld nog eens. Je wilt je merk, dienst of product onderscheidend op de kaart zetten bij voor jou relevante personen. Een communicatiespecialist weet hoe je dit het beste kunt doen. In de zeventien jaar sinds mijn afstuderen is mijn vak laagdrempeliger geworden door o.a. digitalisering en sociale media. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen de communicatie­kunst verstaat.

Het draait om timing en consistentie

De website bijhouden, persberichtgeving, sociale media beheren: allemaal taken die op zichzelf misschien niet zo ingewikkeld zijn. Als je gevoel hebt voor taal en weet wanneer iets nieuwswaardig is, kom je best een eind. De kunst zit hem vooral in de consistentie van de berichten en de timing ervan. Elk bericht is een bouwsteentje van het gewenste beeld van de school. En daar wringt de schoen. Vaak is dat gewenste beeld niet helemaal duidelijk. Of als de schoolleiding het wel helder heeft, wordt het niet altijd goed met de collega’s gedeeld. Als dan meerdere personen zich met communicatie bezig houden, is het lastig om eenduidig te zijn. Iedereen vertelt het verhaal naar zijn eigen beste inzicht. Omdat het niet hun kerntaak is, is bovendien de kans groot dat het juiste moment wordt gemist om iets onder de aandacht te brengen. Een communicatieprofessional staat in verbinding met de omgeving en kan snel en gericht op de actualiteit inspelen.

Communicatiestrategie

Voorheen was het misschien niet zo nodig om te investeren in communicatie. Nieuwe leerlingen kwamen toch wel. De tijden zijn echter veranderd. Er zijn simpelweg minder kinderen. Dat maakt de ‘markt’ voor nieuwe leerlingen kleiner en de concurrentie heviger. Een school moet eruit springen om het leerlingenaantal te behouden, laat staan om te groeien. Daar hoort een communicatiestrategie bij! Of zij zich er nu van bewust zijn of niet, scholen hebben veel – en vaak jaren – geïnvesteerd in hun imago. Die investering moet deskundig bewaakt, bijgestuurd en benut worden.

Omvangrijk takenpakket

Communicatiemedewerkers bij scholen hebben vaak een breed takenpakket. De website en sociale media up-to-date houden, persberichtgeving, mailingen uitsturen, het bureau aansturen dat de brochures en wervingscampagne ontwikkelt, teksten schrijven en vaak ook interne communicatie en administratieve taken. Als je dan twee of drie dagen werkt, komt er veel aan op je organisatiekwaliteiten. ‘Nee’ durven zeggen en taken delegeren is voor de meesten van ons moeilijk. De communicatiemedewerker heeft gelukkig vaak wel een directe link met de schooldirectie. Daardoor kan hij (lees ‘zij’: 95% van onze contacten bij scholen is vrouw) snel inspelen op koerswijzigingen en ook adviseren bij kwesties die het imago van de school raken. Een specialist kan ontwikkelingen intern en extern duiden en zo een belangrijke klankbordfunctie voor de schoolleiding vervullen. Als bureau ervaren we dat we sneller kunnen schakelen als de communicatiefunctie goed ingevuld is en zo binnen een opdracht tijd en geld besparen.

Schakel een professional in!

Ja, communicatie kost tijd en geld. Maar het levert ook veel op! Onze ervaring is dat een school die erin slaagt de eigen sterke punten onderscheidend te benoemen en ze consistent en goed gedoseerd uit te dragen, een beter imago krijgt. Als het beeld dan ook één-op één past bij wat mensen in het contact met de school ervaren, wordt het aantrekken van de juiste nieuwe leerlingen makkelijker. Een toegewijde, kundige communicatiemedewerker speelt hier een belangrijke rol in. Mijn oproep aan scholen is daarom: gun jezelf een communicatie­professional!

Door: Connie van Rossum

◄ Terug naar het overzicht



Voor een schoolleider, directiesecretaresse of docent die in een PR-commissie zit, is de communicatie van de school vaak een taak voor ‘erbij’.

Lees ook onze andere artikelen:

Zet in op de juiste match
Nu de uitslagen van de Centrale Eindtoets van groep 8 bekend zijn, worden de laatste leerlingen die op een hoger advies uitgekomen zijn heringedeeld. De leerlingen ... Lees artikel >>
Tags: #profilering #goede-instroom-goede-uitstroom


Leg de ambassadeurs van uw school in de watten!
De meeste scholen steken veel energie in het werven en verwelkomen van nieuwe leerlingen. De brugklassers hebben een kennismaking­smiddag gehad ... Lees artikel >>
Tags: #ambassadeurs #sympathiekeacties #oud-leerlingen


Hoe verkoop je je school?
‘Er zijn hier in de buurt geen slechte scholen. Wat dat betreft maakt het niet uit welke school u kiest. Het gaat erom waar uw zoon of dochter zich prettig voelt.’ Je ... Lees artikel >>
Tags: #profilering #doelgroep #concurrentie